Bij de introductie van de 993 in 1993 claimde Porsche dat maar liefst 80% van deze nieuwe 911 vernieuwd was ten opzichte van zijn voorganger de 964. Als u even de tijd neemt om onder die dikke kont van uw 993 te gaan liggen
dan wordt meteen duidelijk dat die 80% vooral is gaan zitten in de achterwielophanging. Die georganiseerde chaos aan stangen, frames, koppelingen vormt samen het door Porsche LSA ( Leicht, Stabil, Agil ) onderstel dat er voor zorgt dat het beruchte uitbreken van de achterzijde sterk werd verminderd. Lees meer ...>>Vergeleken met de oneindige waslijst aan afkortingen bij de nieuwere watergekoelde 911 was de optielijst voor de ophanging van de 993 heerlijk basaal. Standaard, verlaagd of sport. Porsche beschreef de sport-optie als volgt: Het sportonderstel verbetert de wegligging door iets in te leveren op comfort. Een kleine prijs die men bereid moet zijn te betalen voor topprestaties. Overigens was de prijs voor deze prestatieverhogende optie een beschaafde 1370 Deutschmark. Het setje met verlagingsveren werd voor 340 Deutschmark gemonteerd.
Of de de eerste eigenaar bereid was deze prijs te betalen is terug te vinden op de optiesticker onder de voorklep of in het instructieboekje.
Optie code sticker van den 993 met 030 optie ( sport onderstel ) |
Fabrieksopties voor het onderstel van de Porsche 993 ( 1993-1998)
Standaard onderstel: geen optiecode op sticker
- Standaard Boge of Monroe schokdempers
- Stabilsator voor 20mm , achter 18 mm [ USA achter 17mm ]
- Standarad verenset M029/M032
- Standaard Boge of Monroe schokdempers
- Verlagingsveren M033
- Stabilisator voor 22mm, achter 20 mm
- Verlaging voor 10mm, achter 20 mm
Sport Onderstel: optiecode 030
- Stuggere Monroe schokdempers
- Stijvere sport/verlagingsveren M030
- Stabilisator voor 22 mm, achter 18 mm
- Verlaging voor 10mm, achter 20 mm
Uitzonderingen
Porsche turbo and 4S : Standaard Sportonderstel M030, dikkere stabi's
De Porsche 993 S (2S): Standaard verlaagd onderstel M033, optie M030
Porsche 993 RS: Af fabriek instelbaar Bilstein onderstel. Verlaging 30mm voor, 40 mm achter.
Verschil tusen ROW* en USA* versies van de 993
Voor de amerikaanse markt moest Porsche voldoen aan verschillende extra eisen. Voor de rijhoogte betekend dit dat USA modellen hoger staan dan de ROW modellen ( 20mm voor, 10 mm achter ). Ook als een USA model is voorzien van een sportonderstel staat deze hoger dan een standaard ROW 993. Een USA sportonderstel is dus alleen stugger, niet lager.
Opties voor de Porsche 911 993
Alleen Vernieuwen
U kunt simpelweg naar de Porschedealer rijden en een paar nieuwe Porsche ( Monroe ) schokdempers laten monteren. Echter voor de helft van de prijs krijgt u bij Bilstein of Koni een modernere demper!
Hergebruik van de originele veren is geen probleem mits deze uiteraard in technisch goede staat zijn. Oppervlakkige roest is geen probleem, scheuren of barsten wel ( en APK afkeur ).
Advies: Bilstein B6 of B8, Koni FSD
Verlagen
De wagenhoogte wordt voornamelijk bepaald door de lengte van de veren en niet door de lengte van de schokdemper! Kortere veren betekend een lagere wagenhoogte. Montage van verlagings-veren in combinatie met de oude dempers of standaard dempers raad ik af. Bij een stuggere verlagings-veer hoort een aangepaste demper voor optimale wegligging.
Advies: Bilstein of Koni demper met Porsche M033 of M030 veren. Eventueel met H&R veren voor extra verlagen.
Porsche 993 C2 Standaard onderstel |
Porsche 993 Sporthoogte dmv Bilstein B6 en H&R veren |
Bilstein B6 met H&R veren achterzijde 993 |
Alles in een, dass Beste. the whole enchilada...
Bilstein PSS10 instelring |
Advies: Bilstein PSS10 B16
Bilstein B6 |
Bilstein PSS10 |
Koni FSD: Nieuw revolutionair systeem waarbij de dempers stugger worden naarmate de rijstijl sportiever wordt. Bij rustig rijden een comfortabel weggedrag, bij sportiever rijden een strakkere wegligging. Alleen aan de voorzijde verstelbaar. Te combineren met uw bestaande veren of Porsche verlagingsveren. Op aanraden van Koni niet gebruiken met verlagingsveren die de rijhoogte meer dan 30mm verlagen ( H&R veren zijn daarom niet geschikt voor combinatie met Koni FSD! )
Koni FSD |
Porsche orgineel: Het is nog steeds mogelijk om de originele Monroe dempers te laten monteren. Echter, de prijzen liggen beduidend hoger (factor twee ) en u krijgt 20 jaar oude techniek in vergelijking met de moderen Bilstein en Koni dempers.
Veren
Vanuit de fabriek werd elke 993 uitgerust met veren specifiek voor de versie en uitrusting. Zo zijn er speciaal veren voor een Targa in verband met het gewicht van het dak en aparte veren voor versies met of zonder airconditioning. Bij het vervangen van de veren hoeft u hiermee geen rekening te houden, alle typen veren zijn geschikt voor elke versie. Vanwege de gevoeligheid van de Targa dakconstructie adviseren wij om deze niet uit te rusten met stugge veren zoals de H&R versie.
Porsche M029/M032: Bestaande veer indien uw auto is voorzien van het standaard onderstel. Gaat u deze opnieuw gebruiken controleer dan zorgvuldig op scheurtjes in de windingen en op sterke roestvorming. Geen verlaging.
H&R Verlagings/Sportveren Porsche 993 |
Porsche M030: Originele Porsche sportveer: Stuggere versie van de M033 veer. Verlaging 10-30 mm
H&R sportveren: Sportveren van duitse fabrikant H&R. Stugge veer, verlaging 30-50mm. Niet geschikt in combinatie met Koni FSD.
Is uw 993 voorzien van een standaard onderstel en wilt u uw 993 verlagen tot een mooie sportieve hoogte en een goede mix van sportieve wegligging en comfort dan adviseren wij de Bilstein B6 demper met Porsche M033 veren.
ONDERSTEL OPTIES OVERZICHT
verlaging rijhoogte | ||||||
Ik wil voor mijn 993: | dempers | veren | ROW | USA | Comfort | |
Alleen nieuwe dempers | Bilstein B6 HD / Koni FSD | standard | n/a | n/a | 10 | |
Nieuwe dempers en verlagen | Bilstein B6 HD / Koni FSD | M033 | F-10/R-20 | F-30 / R-30 | 9 | |
Bilstein B6 HD / Koni FSD | M030 | F-10/R-20 | F-30 / R-30 | 8 | ||
Verlagen tot RS hoogte +10 mm | Bilstein B6 HD xtr thread | M030 | F-20/R-30 | F-40 / R-40 | 8 | |
RS hoogte of lager | Bilstein B6 HD xtr thread | H&R | F-30/R-40 | F-50 / R-50 | 7 | |
The holy grail.... | Bilstein B16 PSS 10 | n/a | up to -60mm | up to-70mm | 2-10 |
General disclaimer: all shown data is based on own research on actual springs and shocks and various publications like the Essential Companion, Porsche training manuals and factory workshop manuals. I do not claim to be 100% correct as even Porsche's own manuals contradict on many data.
Copyright Guido Strobl 2012. Distribution allowed if website is mentioned: http://www.flugplatz911.nl