Wednesday, November 27, 2013

Achilleshiel van de 993?

De 993 staat bekend als een bulletproof 911, de moderne roestbehandeling, een volledig uit-ontwikkelde luchtgekoelde boxer motor en een alumium wielophanging staan garant voor probleemloos Porsche rijden. 300.000 km en meer zonder revisie zijn geen uitzondering en menig 993 staat er ondanks hoge kilometerstanden bij als een showroom model. Lees verder...>>

What lies beneath...
Een punt van aandacht voor 993 eigenaren en toekomstige kopers is een zeldzaam afwerkingsfoutje van de Porsche fabriek. Vlak voordat de koets in de uiteindelijke kleur werd gespoten werden de dwarsplaatjes voor de bumpersteunen gemonteerd. Helaas zonder goede roestbescherming, en dat uit zich nu na 20 jaar bij vrijwel alle 993's in een roestplek op de achterste chassisbalk. Buiten het zicht van de (toekomstige) eigenaar.

Wat een plaatje! Nummer 9 dus....




Alleen door demontage van de achterbumper en het loshalen van deze dwarsplaatjes is te zien in wat voor staat de chassisbalken zijn. In het slechtste geval zijn de chassibalken dusdanig aangetast dat het noodzakelijk is om een nieuw stuk in te lassen, meestal echter gaat het om oppervlakkige roest die niet direct kwaad kan.
Slechtste geval...


Meestal blijft het hierbij

Een blinkend strakke 993 met weinig kilometers is geen garantie dat onderhuids dit probleem niet sluiert maar de levensloop van de auto is wel degelijk een indicatie voor een mogelijk roestduiveltje onder een glimmende koets. Opvallend veel serieuze gevallen worden geconstateerd op exemplaren uit Groot-Brittaniƫ waar veel 993's hun eerste levensjaren hebben doorgebracht in de regenachtige Londense City.

Buitenslaper

Om te voorkomen dat in plaats van het wegschuren van wat oppervlakkige roest een stuk chassisbalk moet worden vervangen is het verstandig om op een goed moment de boel te controleren. Montage van nieuwe bumpersteunen en hitteschilden of wanneer de achterbumper toe is aan een respray is zo'n goed moment. De reparatie van lichte corrosie is een simpele klus, de de- en montage van alle omliggende delen is echter tijdrovend en kan daarom het beste worden gecombineerd met andere klussen.


Combineren met ander klussen scheelt veel uren!

Een klus die overigens zelf prima te doen is met het juiste gereedschap en een goed anticorrosie middel. Is er daadwerkelijk schade aan de chassisbalk dan zal er een plaatwerker aan te pas moeten komen om het aangetaste gedeelte te vervangen.

Voor de behandeling ( rechterzijde, dempers verwijderd )

Oppervlakte roest wegschuren
Anti roest behandeling

Nieuwe primerlaag


Nieuwe topcoat

Copyright Guido Strobl 2013. Copy-paste toegestaan met vermelding van bron: